mandag 4. november 2013

Krise... vann i smøreolja!

Den gamle velbrukte til venstre. Så plutselig vann i motoren!
Jeg skal ikke legge skylda på forrige eier, for da jeg kjøpte sykkelen var olja helt svart og godt brukt. Men etter rund 1500 kjørte kilometer, med hyppig kontroll av olje underveis, oppdaget jeg til min bestyrtelse vann i olja.

Pokker, hvordan har det kommet inn i motoren? Tenkte først på kondens, men da det ikke hjalp med flere nye oljeskift - så var det bare å konkludere med det verste først som sist. Defekt topp-pakning. Selv om jeg overvåket kjølenivået, klarte jeg ikke å konstatere om noe forsvant inn i motoren. Men siden det ikke skal mye vann til for å gjøre olja hvit, så tok jeg en kjangs og bestilte ny original pakning. Dro like gjerne til med nytt stempel og fjærer også, siden jeg skulle gjøre en såpass omfattende jobb.

Originaldelene ble bestilt på ebay.com - og ankom bare en uke etter (fra usa). På nettet fant jeg videoer (klikk for video demontering, video montering) som i detalj forklarte hvordan jobben skal utføres.

Ikke noe vanskelig for den nevenyttige, men bruk moment.
Så var det bare å sette i gang. Jobben gikk uten problemer, men det er vanvittig trangt å få av topplokk-dekselet på denne sykkelen, fordi den har hvite skilt! Dette betyr at det er ekstra krav fra myndighetene blant annet vedrørende utslipp og mange flere ledninger og slanger som ligger i veien for å få løftet lokket av. Det ser så enkelt ut på videoen, men vær tålmodig - så går det.

Etter å ha tatt ut kamakslene, kunne jeg ta av toppen. Topp-pakningen klarte jeg ikke å se noe galt med. Da jeg tok av sylinderen ble gammelt stempel og fjærer inspisert, samt bunnpakning montert. Dette var som nytt, men jeg valgte likevel å bytte alt sammen. Husk å vaske godt før du legger på pakningene, og sett inn stempel og fjærer med olje. Montering av stempel, gjorde jeg ikke i hht. video, men monterte det først i sylinder, monterte sylinder og deretter satt jeg inn kryssbolten. Mye enklere. Husk momentnøkkel for å få dratt til i henhold til spesifikasjoner.

Endelig, fritt for vann i olja!
For å gjøre en lengre historie kort, deler er montert og det er klart for prøvekjøring. Ett raskt trykk på selvstarteren, og motoren maler som en katt (bare så du vet det, disse motorene går ikke spesielt pent!). Etter å ha kjørt inn motoren, var det tid for å teste litt. Alt i orden! Nå har jeg kjørt 150 kilometer, og olja er helt strøken. Får bare krysse fingrene, og håpe problemet med olje i motoren nå er løst. Sykkelen er nå parkert frem til våren.

På det siste bildet, så ser du den gamle vannfylte olja, sammenlignet med dagens etter 150 kjørte kilometer. Kjedelig å ta en sånn jobb på en ganske ny sykkel, det burde jo aldri skjedd, men trøsten får være at man lærer sykkelen litt bedre å kjenne.

Skulle denne reparasjonen mot formodning ikke ha løst problemet, finnes det bare en annen mulighet; at det lekker vann inn i blokka gjennom defekt simmering bak vannpumpa. Det er det imidlertid en mikroskopisk kjangs for, siden den er konstruert på en smart måte som drenerer ut vannet hvis pakningen blir slitt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar