lørdag 12. april 2014

Denne artikkelen kan hjelpe deg hvis oljen blir grå!

Jeg kjøpte min 2009 Yamaha WR450F i 2013. Den hadde bare 4200 km. på speedometeret, og sykkelen så ut som ny. Jeg bruker stort sett sykkelen til å pendle til jobb. Ikke noe hard kjøring i det hele tatt, kun korte turer.

Når jeg kjøpte sykkelen, var motoroljen normal svart. Etter å ha pendlet til jobben i en måned eller så, sjekket jeg oljen igjen, og den viste seg å være veldig grå! Jeg spurte fora på Internett for å få hjelp, og de ​​fleste av dem svarer at det er vann i oljen (viste seg å være riktig, på en måte .. !) . Deres forslag var:

  •  Blåst toppakning mest sannsynlig, kjølevæske lekker inn i motoren
  • Vannpumpepakning lekker inn i motoren (Merk: Vannpumpen kan ikke lekke kjølevæske inn i motoroljen. Kjøleveskepakningen er adskilt fra oljepakningen på akselen med en luftspalte som tillater kjølemiddelet å unnslippe).

Ingen av de overstående forslag var riktige. I ettertid, årsaken til den grå oljen på sykkelen er at jeg nesten aldri kjører motoren virkelig varm! Motoren blir aldri varm nok til at kondens dannet i motorblokken fordamper på mine 10 minutter korte turer. Det var en stor overraskelse at det ville produseres så mye kondens, men jeg bruker den i all slags vær, nesten hele året.

Nå tar jeg en 50 km. tur nå og da, og problemet har forsvunnet helt! Alt arbeid med toppakning etc. for ingenting ... Lekse lært :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar