lørdag 12. juli 2014

Dag 6: Lofoten på langs, Moskesnes til Andnes (320 km.)

Den sedvanlige spagetti-frokosten inntatt klokka syv, og en hyggelig passiar med en tysker i naboteltet. Han sykler Lofoten på langs, og skal videre til Trondheim. 3 uker skal han bruke. Lykke til!
 
Med alt pikkpakket  på Yamaha'n, reiste jeg fra campingen klokka halv ni. På med regntøy, for i dag kommer det noen byger. Mye kaldere, og en god del vind.
 
Etter en halvtimes tid på veien i godt driv mot Henningsvær, kunne det (i beste fall) blitt frikassè til middag. I rundt 90 km/t i en slak høyre kurve ligger tre små lam å hviler i solen ved autovernet på min side! Den ene titter opp og hilser i det jeg passerer, med ca. en meters klaring... Jeg har sett tre sauer i hele Lofoten, og det var disse. Puh, hjertebank!
 


Henningsvær er idyllisk, typisk slik som på postkort. Svolvær, turistmagneten, blafret jeg forbi. Blir vel kanskje litt kjedelig for dere med så mange naturbilder, men det er mektig der og da - derfor blir de med i bloggen.
 
Jeg har byttet olje og oljefilter i dag (har kjørt 2200 km. hittil på denne turen). Etterpå ble det full vask av sykkelen med en høytrykkspyler fra helvete - med rekyl som hagle. Klistremerkene flagret av gaffelbeina :-). Den ble veldig ren!
 
Har nå klokken fire ankommet Andenes (der de skyter opp forskningsraketter) på Andøya. Hotell Marena disker opp med tv, egen do, dusj og seng. Deilig.
 
Blir muligens hvalsafari i morgen før jeg tar fergen fra Andenes til Gryllefjord. Fra Gryllefjord er det bare 100 km. til "The ultimate goal" for denne turen; Skrolsvik fort - hvor jeg tjente kongen for 26 år siden. Det skal bli artig å se stedet igjen, selv om forsvaret la ned i 1989 - og at det senere var asylmottak der.
 
Fotballkamp og pub i kveld, og sikkert treg avreise og en mindre anstrengende dag i morgen. Kroppen fortjener å hvile litt nå, kjenner jeg ;-). Alt tipp topp, mer info i morgen!
 




























 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar